Disciplinary Visuals Technologies: photographic archives, modern pathos and artistic declassification in Rossagela Rennó’s and Mujeres Creando’s artwork
Main Article Content
Abstract
The objective of this article is to problematize the uses of photographic archives in contemporary art based on case studies, and to inquire photography as a practice and as a technology of subjectivation in the colonial context. To this end, a journey is proposed that demarcates photographic developments as modern technology, which pays attention to the collections questioned by the artists and, finally, reflects on the displacements and the proposed criticisms. The proposed analysis takes as starting point is the production of new cultural artifacts that appropriate, process or edit documentary materials. Both “Vulgo” from Rosângela Rennó and “Una lectura no autorizada de la Historia” from Mujeres creando’s colective, are understood as proposals for artistic declassification that appeal to multiple material and visual strategies to elaborate the archive in workart-formats.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Index, revista de arte contemporáneo maneja sus derechos bajo licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0. En ese sentido los envíos quedan sujetos a la decisión del autor.
References
Aguilera, M. D. (2011). “La lección de Warburg es que no existe saber sin sufrimiento” Entrevista con Georges Didi-Huberman. Revista Carta (2), pp. 30-33.
Barriendos, J. (2011). “La colonialidad del ver. Hacia un nuevo diálogo visual interepistémico”. Nómadas (35), pp. 13-29.
Castro–Gómez, S. (1993) “Ciencias Sociales, violencia epistémica y el problema de la ‘invención del otro’”. En E. Lander, La colonialidad del saber: eurocentrismo y Ciencias Sociales. Perspectivas latinoamericanas (pp. 145-159). CLACSO.
Didi–Huberman, G. (2006). Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes. Buenos Aires. Adriana Hidalgo.
Dubois, P. (1986). El acto fotográfico. De la Representación a la Recepción. Barcelona: Paidós.
Enwezor, O. (2008) Archive fever: Uses of the Document in Contemporary Art (catálogo). New York: International Center of Photography.
Foster, H. (2004) “An archival impulse”. October, 110, 3-22.
Foucault, M. (2008a [1968]). “Las meninas”. En M. Foucault, Las palabras y las cosas (pp. 21-34). Siglo XXI.
___. (2008b [1975]). Vigilar y castigar. Siglo XXI.
Freund, G. (1983 [1974]). La fotografía como documento social. Barcelona: Editorial Gustavo Gili.
Giunta, A. (2010) “Archivos”. En Objetos Mutantes. Sobre Arte contemporáneo (pp. 29-53). Santiago de Chile: Palinodia.
Guasch, A. M. (2011). Arte y archivo. 1920-1910: genealogías, tipologías y discontinuidades. Akal.
Jeha, S. (2019). “Cicatrizes que falam”. Revista de fotografía ZUM (16), pp. 112-131.
Moxey, K. (2015). El tiempo de lo visual. La imagen en la Historia. SansSoleil.
Olivari, M.C. (2018). “Archivos desclasificados y vigilancias visuales. Subversión documental y desclasificación artística En nuestra pequeña región de por acá de Voluspa Jarpa”. Alzaprima (11), pp. 9-21.
Spieker, S. (2008) “The big archive. Art from bureaucracy”. The MIT Press, 12(10).
Troncoso, V. (2016) “Registros fotográficos normalizados: Sistemas de control y subversión en la obra del Colectivo Mujeres creando”. Revista Atlas, s/p.