Uses of photographs of the disappeared and murdered people as a device and iconographic element in memory and human rights activism in Argentina
Main Article Content
Abstract
This article addresses the course of the uses of photographs of disappeared and murdered people that are part of the materialities of several memorials erected in public spaces to commemorate victims from the period of political violence of the seventies and the last dictatorship in Argentina (1976-1983). Starting from the theoretical perspective based on Memory Studies and through the selection of some cases that are considered representatives, the objective is to account for the various devices that photography adopts and its incorporation as an iconographic element of representations that, as a whole, are included in the action repertoire of activism for memory and human rights. Key issues on the subject are exposed, the corpus is analyzed and, finally, some conclusions are presented to think about the place of photography in the present.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Index, revista de arte contemporáneo maneja sus derechos bajo licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0. En ese sentido los envíos quedan sujetos a la decisión del autor.
References
Aumont, J. (1990). “El papel del dispositivo” en La Imagen. Barcelona: Paidós, 143-202.
Barthes, R. [1980] (2006). La cámara lúcida. Nota sobre la fotografía. Buenos Aires: Paidós.
Da Silva Catela, L. [2001] (2009a). No habrá flores en la tumba del pasado. La experiencia de reconstrucción del mundo de los familiares de desaparecidos. La Plata: Al Margen.
Da Silva Catela, L. (2009b). “Lo invisible revelado. El uso de fotografías como (re) presentación de la desaparición de personas en la Argentina”. En: Feld C. y Stites Mor. El pasado que miramos. Memoria e imagen ante la historia reciente. Buenos Aires: Ed. Paidós, 337-361.
Da Silva Catela, L. (2019). “Mirar, desaparecer, morir. Reflexiones en torno al uso de la fotografía y los cuerpos como espacios de inscripción de la violencia”, Clepsidra; 6 (11), 36-51 https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/126342
Deleuze, G. y Guattari, F. [1980] (2008). Mil Mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Valencia: Pre-Textos.
Dubois, P. [1986] (1994). El acto fotográfico. De la representación a la recepción. Barcelona: Paidós.
Jelin, E. (2017). La Lucha por el pasado: Cómo construimos la memoria social. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.
Jean Jean, M. (2019). “Los alcances del arte en la elaboración de acontecimientos traumáticos. Una mirada desde los estudios de la memoria”. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos (92), 127-143 https://dx.doi.org/10.18682/cdc.vi92.3866
Longoni, A. (2010). “Arte y Política. Políticas visuales del movimiento de derechos humanos desde la última dictadura: fotos, siluetas y escraches”. Aletheia, 1(1), 1-23 https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.4278/pr.4278.pdf
Schindel, E. (2009). “Inscribir el pasado en el presente: memoria y espacio urbano” en: Política y Cultura (31), 65-81 https://www.scielo.org.mx/pdf/polcul/n31/n31a5.pdf