Without crushing the pulp: chlorotyping practices with Tungurahua leaves
Main Article Content
Abstract
This article presents the results of a process of experimentation with plant substrates from plants that grow in the province of Tungurahua, the same ones that served as a paper substitute for the generation of images through the alternative photographic technique called chlorograpie or chlorotype. In this experimental process, around a thousand tests were generated, during a year and a half of work, considering various environmental factors, to obtain as a result a collection of 350 pieces of natural photographs in which the changes of Salasaca iconography are recorded, without using no additional chemical to the chlorophyll of the selected leaves.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Index, revista de arte contemporáneo maneja sus derechos bajo licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0. En ese sentido los envíos quedan sujetos a la decisión del autor.
References
Bourriaud, N. (2017). Estética relacional. Buenos Aires: Adriana Hidalgo editora.
Bovisio, M. (2013). El dilema de las definiciones ontologizantes: obras de arte, artefactos etnográficos, piezas arqueológicas. En Caiana. Revista de Historia del Arte y Cultura Visual del Centro Argentino de Investigadores de Arte (CAIA). No3. http://caiana.caia.org.ar/template/caiana.php?pag=articles/article_2.php&obj=130&vol=3
Dolinko, S. (2003). Arte para todos. La difusión del grabado como estrategia para la popularización del arte. Buenos Aires: Fundación Espiga; Fundación Telefónica; Fondo para la Investigación del Arte Argentino.
___________ (2017). Apuntes sobre una gráfica expandida. Pontificia Universidad Católica del Perú. Facultad de Arte y Diseño; Rinoceronte; 8; 4-2017; 2-5. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/79301
Eco, U. (1985). Obra abierta. Barcelona: Ariel.
González, A. (2022). Ponencia: “Praxis visual: Laboratorio de creación pedagógico en torno a la clorotipia y la imagen botánica”. Congreso Internacional de Educaciones, Pedagogías y Didácticas. Memorias del evento ISSN: 2556-1951 https://educacionespedagogiasydidacticas.com/memorias/ana_maria_gonzalez_bautista.pdf
Hernández; M; Martín Prada, J. (1998). La recepción de la obra de arte y la participación del espectador en las propuestas artísticas contemporáneas. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, No. 84, Monográfico sobre Sociología del Arte (Oct. - Dec., 1998), pp. 45-63. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=757630
Ingold, T. (2000). Making Culture and Weaving the World, en: Matter, Materiality and Modern World, P. M. Graves-Brown, ed. Routledge, Londres, pp. 50-71, 2000. Traducción: Andrés Laguens, 2009]
________ (2013). Making: Anthropology, Archaeology, Art and Architecture 1st Edición. Obtenido de https://www.perlego.com/book/1616351/making-anthropology-archaeology-art-and-architecture-pdf
Larrea, A. (2021). Trama, aunque sea urdimbre. Las transformaciones de las representaciones visuales en las artesanías salasacas ante los procesos migratorios y las interacciones con el arte y el diseño ecuatoriano (1960-2018). Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación Nº126. Buenos Aires: Universidad de Palermo. https://dspace.palermo.edu/ojs/index.php/cdc/article/view/4576/6368
Zuluaga, A. (2022). Antotipias e impresiones de clorofila: Capturando la esencia fotosensible de las plantas a través del revelado solar. Folios 47/48 • 2022 • Facultad de Comunicaciones y Filología, Universidad de Antioquia. https://www.collodion.org/mark-osterman