Emerging camouflage from the ancient past. The feather in the work or María Fernanda Cardoso

Main Article Content

Maité Soledad Rodríguez

Abstract

This essay approaches the work Emu Wear [Ropa de Emú] (2008-2020) by the Colombian artist María Fernanda Cardoso which worked from Aby Warburg’s survival concept. The work is questioned by its relation to pre-Columbian feather art, so that we can understand the formal procedures and resources −in terms of color, shape, materiality, texture and technique− by means of which they re-signify elements of the ancestral past. In this sense it adheres to an anachronistic conception that understands the present in a dialectical way, which allows symptoms and breaks in the linearity of historical time to appear, and with it, the resurgence of forms and images of our ancestral Latin American culture in contemporary times.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rodríguez, M. S. (2023). Emerging camouflage from the ancient past. : The feather in the work or María Fernanda Cardoso. Index, Contemporary Art Magazine, 9(16), 120–132. https://doi.org/10.26807/cav.v9i16.535
Section
Art Themes
Author Biography

Maité Soledad Rodríguez, Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata

Maité Rodríguez (Mar del Plata, Argentina, 1988). Investigadora del Instituto de investigación en la producción y enseñanza del arte argentino y latinoamericano, dependiente de la Facultad de artes de la Universidad de La Plata. Es licenciada y profesora en artes plásticas por la Facultad de artes UNLP. Estudiante del Doctorado en artes (FDA-UNLP) y de la Especialización en prácticas artísticas textiles contemporáneas (UNA). En el año 2020 obtuvo una beca doctoral de la Universidad nacional de La Plata. Ha publicado reseñas en revistas de investigación y participado en congresos, jornadas y coloquios con ponencias sobre arte textil contemporáneo. maite_sr_13@hotmail.com; mrodriguez@empleados.fba.unlp.edu.ar

Código de identificación Orcid: https://orcid.org/0000-0002-4015-4771

References

Agamben, G. (2007), “Aby Warburg y la ciencia sin nombre” en La potencia del pensamiento. Ensayos y conferencias, Buenos Aires, Adriana Hidalgo editora.

Agamben, G. (2011). ¿Qué es lo contemporáneo? Disponible en: https://etsamdoctorado.files.wordpress.com/2012/12/agamben-que-es-lo-contemporaneo.pdf

Ciafardo, M. (2016). Las imágenes visuales latinoamericanas. El derecho a la contemporaneidad. Revista Octante, N° 1, La Plata, Papel Cosido.

Ciafardo, M. (2020) (Comp.) La enseñanza del lenguaje visual: bases para la construcción de una propuesta alternativa, 1a ed. - La Plata: Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Artes. Libro digital, PDF.

Cobo, B. (1890). Historia del Nuevo Mundo. Fuente Archivo Jesuitas 2018.

Colombres, A. (1989) [2004] Prólogo. En J. Acha, A. Colombres y T. Escobar, Hacia una teoría americana del arte. Buenos Aires, Argentina: Ediciones del Sol.

Cuomo, C. (2015). Definiciones y categorías de la textura en el Lenguaje Visual. (Apunte de Cátedra). Lenguaje Visual IIB, Facultad de Bellas Artes, Universidad Nacional de La Plata.

Didi-Huberman, G. (2001). Aby Warburg et l’archive des intensités. En: Études photographiques 10, 2001, pp. 144-160.

Didi-Huberman, G. (2008). La imagen superviviente. Historia del arte y tiempo de los fantasmas según Aby Warburg. Editorial Abada.

Didi-Huberman, G. (2018). Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes. Buenos Aires, Editorial Adriana Hidalgo.

Didi-Huberman, G, “Saber-movimiento (el hombre que le hablaba a las mariposas)”. En: MICHAUD, Philippe Alain. Aby Warburg y la imagen en movimiento. Buenos Aires: Libros UNA, 2017. Pág.20.

Escobar, T. (1986). El mito del arte y el mito del pueblo. Cuestiones sobre arte popular. Buenos Aires: Ariel, 2014.

González Elicabe, X. (2010). Arte plumario en América. Datatèxtil, ISSN 1139-028X, Nº. 23, págs. 46-55.

Manrique, J. A. (1990). “The Progress of Art in New Spain”, en Mexico: Splendors of Thirty Centuries, Nueva York, The Metropolitan Museum of Arts. pp. 237-238.

Muñoz, S. (2006). El ‘Arte Plumario’ y sus múltiples dimensiones de significación. La Misa de San Gregorio, Virreinato de la Nueva España, 1539, en Historia Crítica, núm. 31, enero-junio de 2006, pp. 121-149.

Michaud, P. (2017). Aby Warburg y la imagen en movimiento. Buenos Aires, Argentina: Libros UNA.

Ruvituso, F. (2013) Aby Warburg y la imagen como fuente. Aproximaciones acerca de los conceptos de memoria, montaje y supervivencia en el Atlas Mnemosyne. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/42502.

Ruvituso, F (2014). La distancia que acerca Hacia un espacio para pensar las imágenes, en Arte e Investigación (N.° 10), pp. 74-80.

Warburg, A. (2010). “Mnemosyne. Introducción.” En Atlas Mnemosyne: Madrid: Akal.